Ondersteuning van een parttime finance interimmer ? Heel interessant, succesvol en voor relatief lage kosten!
Bij tijdelijke vervanging van een medewerker of bij plotseling vertrek van een medewerker kan een interimmer een oplossing zijn. We zien steeds vaker behoefte aan parttime finance specialisten die op projectbasis inzetbaar zijn. Deze vraag komt mede voort uit de wens en noodzaak om de finance-functie verder te professionaliseren.
Het is overduidelijk dat de finance-functies naar een hoger niveau aan het ontwikkelen zijn. De traditionele ‘boekhouder’-rol verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt de finance business partner, die met de juiste inzichten, adviezen en management informatie de business naar realtime en procesgericht ondersteunt. In de praktijk blijkt deze verandering voor veel organisaties lastig.
Op veel aspecten vraagt dit aanpassingen. Denk hierbij aan de processen, de inhoud van de functies , de vereiste competenties en de cultuur. De druk op financiële afdelingen is vaak hoog. Druk die leidt tot suboptimale oplossingen en die ten koste gaat van de kwaliteit. Er kan onvoldoende aandacht besteed worden aan het proces van fundamentele verandering om te innoveren tot een toekomstbestendig finance functie. Het lukt niet om integraal te overzien welke veranderingen in de organisatie noodzakelijk zijn om mee te bewegen met de huidige ontwikkelingen.
Externe ondersteuning door een ervaren finance interimmer zorgt voor een gedegen aanpak, gerichte focus en optimaal resultaat. Om te zorgen dat de ontwikkelingen op het juiste tempo en de juiste manier in de organisatie opgenomen worden hebben wij ervaren dat het ideaal is om een interimmer parttime in te zetten. Dit geeft de organisatie de ruimte om de veranderingen door te voeren op een tempo dat voor hun passend is.
Op basis van een heldere bedrijfsanalyse waarin de doelstelling van de organisatie centraal staan wordt een concreet actieplan met prioriteiten, mijlpalen, deadlines en evaluatiemomenten opgesteld. Waarbij borging in de organisatie en coaching en training van de medewerkers essentieel zijn.
Voorbeelden van opdrachten zijn:
- herstructurering van financiële afdeling
- relevante en betrouwbare managementinformatie, zoals Key Performance Indicators gerapporteerd in dashboards
- verbeteren van financial & business controls binnen een organisatie
- procesoptimalisatie
- M&A projecten, het verkoop klaar maken van een organisatie, integratie van een acquisitie
- reorganisatie of implementatie van een shared service centre
- ERP implementatie
- financiële afsluitingsprocessen naar een nog hoger niveau te tillen, zowel in snelheid als in kwaliteit
- pricing-strategie en transferpricing opzetten
- Financiering dan wel optimalisatie werkkapitaal
Bij tijdelijke vervanging van een medewerker of bij plotseling vertrek van een medewerker leveren wij fulltime vervanging. Onze aanpak is klantspecifiek, oplossingsgericht, pragmatisch en duurzaam, zonder concessies te doen aan kwaliteit. Wij beginnen met een eerste vrijblijvend gesprek waarin we nagaan wat je wensen zijn en wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf. Samen bepalen we de acties en brengen hierin prioritering aan met duidelijke termijnen. Tevens wordt bepaald wie intern bij kan dragen en welke behoefte er is aan externe capaciteit. Je weet dus waar je aan toe bent met een helder budget en met een concreet resultaat.
Syngo heeft een groot netwerk aan ervaren finance interimmers met ieder zijn eigen expertise, zoals Registeraccountants, Registercontrollers, organisatiecoaches, business intelligence specialisten en Black Belt professionals.
Interesse om in een goed gesprek de mogelijkheden, aansluitend op uw behoeften en wensen, te bespreken? Wij komen graag langs voor een oplossing op maat.